Μαύρα κοράκια με νύχια γαμψά ή μικρό χωριό κακό χωριό
(Αναδημοσίευση απο grevenanews)
Ανακατωσάρια μια ιστορία σε εξέλιξη. Ο θρίαμβος ενός οραματιστή απέναντι σε μια τηλεόπληκτη κοινωνία. Δημόσιος διάλογος. Να συζητηθεί τι; Το πώς θα αποκεφαλίσετε αυτόν που τόλμησε να δώσει μια ζωντάνια σε μια πόλη που το μόνο που έχει να επιδείξει είναι το τσιμέντο. Το κυρίαρχο σύνθημα, αυτών που ανέλαβαν την πόλη μετά την μεταπολίτευση, ύστερα από την φυγή ενός πυρήνα αστών σε άλλες πόλεις, ήταν «τσιμέντο να γίνει» και τα καταφέρανε. Κάποιοι παρουσίαζαν με υπηρηφάνεια τον μεγάλο συντελεστή ανοικοδόμησης που κατέστρεφε τον τότε κοινωνικό ιστό. (θέμα που μπορεί να ανοίξει μια άλλη φορά). Την τότε εποχή οι Αποκριές γιορτάζονταν με μεταμφιέσεις κυρίως μαθητών των τελευταίων τάξεων, λειτουργούσαν ακόμη αρρένων και θηλέων, και το άναμμα των φανών ανά γειτονιά την Κυριακή το βράδυ αφού είχε προηγηθεί προεργασία με κοπή και φύλαξη των κέδρων. Μετά άρχισαν να εμφανίζονται τα λάστιχα και στο τέλος έσβησαν και αυτά. Έσβησαν οι φωτιές για έναν λόγο, δεν υπήρχε πλέον η γειτονιά. Αποξενωθήκαμε προσκυνήσαμε την τηλεόραση, το αυτοκίνητο και το διαμέρισμα.
Τα χρόνια πέρασαν οι παρέες σκορπίσανε οι Αποκριές στα Γρεβενά ήταν ένα ανέκδοτο. Δεν φύγανε όλοι, κάποιοι μείνανε και προσπάθησαν να δώσουν νόημα σε αυτόν τον τόπο. Η ίδρυση ενός μοτοσυκλετιστικού συλλόγου σε μια πόλη με πολύ μικρή παρουσία (ούτε δέκα) μηχανών δεν φαινόταν και τόσο ευοίωνη. Σε πείσμα όλων ο σύλλογος στάθηκε και μεγαλούργησε χάρη στον πρόεδρο του και την μικρή ομάδα που τον στήριξε. Φτάσαμε στα τέλη των 90΄, η Wall κλειστή ( το τελευταίο μέρος μαζικής συνεύρεσης ), και ο πυρήνας του παραπάνω συλλόγου τολμά ακόμη μια φορά την υπέρβαση να αναστήσει το Αποκριάτικο γλέντι στα Γρεβενά. Η ιδέα δούλεψε και δούλεψε τόσο καλά που οι γείτονες θορυβηθήκαν γιατί από το τίποτα η πόλη έγινε επίκεντρο για την περιφέρεια και όχι μόνο. Τότε άρχισε να εμφανίζεται το φρούτο της διχόνοιας και της κατευθυνόμενης μιζέριας. Αντίθετα δίπλα μας η ομόνοια – κύριο χαρακτηριστικό των Κοζιανιτών – ανέδειξε το τίποτα ως Νο1 Αποκριάτικη εκδήλωση για να δείξει ακόμη μια φορά τη σημαίνει Κουκουλόπουλος. Αυτά ως ένα σύντομο ιστορικό πλαίσιο.
Ας δούμε τώρα τον προβληματισμό που θέλετε να αναδείξετε. Αναφέρεται «Υπάρχουν πολλοί που και ιδέες έχουν και προσφορά στα τοπικά πολιτιστικά δρώμενα». Πού ήταν λοιπόν αυτοί οι πολλοί φέτος; Ποιες οι προτάσεις τους και γιατί δεν αγωνίστηκαν να τις υλοποιήσουν αφού τόσο τις πιστεύουν. Μήπως αναφέρεσαι σε αυτούς που υπόγραψαν ως πολιτιστικοί σύλλογοι πριν από δυο χρόνια; Από την πενταμελή επιτροπή των φωστήρων λοιπόν ουδείς εμφανίσθηκε φέτος αλλά και από όσο θυμάμαι δεν τους συνάντησα ποτέ σε εκδήλωση των Ανακατωσαριών. Να δούμε τις 3 προτάσεις τους που είναι η εξής μία «πώς θα εισπράξουμε και εμείς από τα χρήματα που κυκλοφορούν». Αλήθεια ποιος από τους παραπάνω έχει πραγματοποιήσει εκδήλωση ανάλογη σε όγκο και σε εύρος όπως τα Ανακατωσάρια; Τι θα παρουσιάσουν δηλαδή που δεν μας το παρουσίασαν μέχρι τώρα; Ποία η καινοτομία που εισάγουν στην τοπική κοινωνία ώστε να σταματήσει να είναι αποχαυνωμένη, να την ερεθίσουν, να δείξουν κάτι νέο και διαφορετικό; Εμπόδισε ο ΜΟΓ ή ο Βαγγέλης κάποια ομάδα να ντυθεί ή να ανάψει φανό; Οι παραπάνω έχουν αποδομήσει την λαϊκή σας παράδοση; Δηλαδή δεν συμμετέχουν οι παραπάνω σύλλογοι με τα μέλη τους γιατί δεν έχουν μια εξέδρα για να ανέβουν οι τσολιάδες για να παρουσιάσουν το φολκλόρ θέαμα ή γιατί δεν κάνουνε παρέλαση. Από όσο θυμάμαι μια μόνο φορά έγινε παρέλαση και δεν ενθουσίασε ούτε για την θεματολογία της ούτε για τον όγκο της, απορρίφθηκαν απλούστατα γιατί ποτέ δεν είχαν σχέση με τον τόπο.
Τα Ανακατωσάρια είχαν επιτυχία πανελλαδική γιατί ήταν μια πρόταση που δεν την συναντάς αλλού και αυτό έχει να κάνει με το όραμα που υπηρετεί ο Βαγγέλης.
Όταν ξεκίναγε η ιστορία αυτή η εξουσία την είχε γραμμένη. Η εξέλιξη την έκανε μήλον της έριδος για τα άτομα που συμμετείχαν και συμμετέχουν σε αυτήν. Μύχιος σκοπός τους πως θα την καπελώσουν. Αν συνδέσετε αυτό με το φρούτο της διχόνοιας που αναπτύσσεται στον τόπο μας και το άλλο φρούτο το σιούρδικο μπορείτε εύκολα να καταλάβετε ποιοι και γιατί υπονομεύουν την όλη προσπάθεια.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι θέσεις που έλαβαν οι δυο δημοσιογράφοι κ.κ. Νασιάδης και Μίμης πιστά όργανα σε αυτούς που τους ταΐζουν.
Ο πρώτος « Γιατί κατόρθωσες και έβαλες την κοινωνία του νομού απέναντι σου.
…Μιλάω για την νέα κουλτούρα και τα ήθη που θέλεις να επιβάλλεις με έναν τρόπο που δεν αρμόζει.
….Δυστυχώς όμως στην πορεία των τελευταίων χρόνων, έμεινες μόνος.
…. Θα ήμουν επίσης από τους τελευταίους, που θα τολμούσα να πω ότι αυτός ο σχεδιασμός σου δεν έχει πολλά ποιοτικά στοιχεία, που πραγματικά μερικά από αυτά όχι μόνο είναι αξιοζήλευτα, αλλά και πρωτοποριακά για τον τόπο. Όμως κατάλαβε το ότι δεν είναι για τα Ανακατωσάρια.
…. οτι πολλοί από αυτούς που τα επικρίνουν λυπούνται γιατί πάνε χαμένα. ….
….Οι γρεβενιώτες δεν θέλουν πολλά για να αρχίσουν να γλεντούν. Ένα κλαρίνο, ένα νταïρέ και ένα λαούτο είναι αρκετά.
…Η κοινωνία τα θέλει τα Ανακατωσάρια και τα στηρίζει έστω και έτσι, αλλά ως εδώ.»
Συγχαρητήρια κ.Νασιάδη σε αυτόν που σας έμαθε την τεχνική του καρότου και του μαστιγίου σε έκανε σπεσιαλίστα. Θα μπορούσα να σταθώ σε περισσότερα σημεία μα μπορούμε να επανέλθουμε.
Το γιατί έμεινε μόνος και ποιος καλλιέργησε αυτό το κλίμα ούτε είδες ούτε άκουσες τίποτα. Ας μας εξηγήσεις λοιπόν γιατί σταμάτησε η οποιαδήποτε αναφορά στην ΕΤ3 και γενικά στα κρατικά κανάλια, γύρω από τα Ανακατωσάρια και ταυτόχρονα άρχισε η υπέρμετρη παρουσίαση του Κοζιανίτικου; Προσωπικά τι ενέργειες έκανες στον σταθμό που δουλεύεις να προβάλλεις τα Ανακατωσάρια τα τελευταία χρόνια εσύ που νιώθεις τόσο Ανακατωσάρι;
Υπέδειξε μας την παλιά κουλτούρα και τα ήθη και τον τρόπο που αρμόζει για την εξέλιξη τους στα σημερινά δεδομένα. Η πρωτοπορία και η ποιότητα για σένα λοιπόν δεν αρμόζει για τα Γρεβενά και τα Ανακατωσάρια, ίσως είναι για άλλες πολιτείες που αγαπάς. Δώσε μας ένα περίγραμμα για το πώς βλέπεις σήμερα τα Ανακατωσάρια και πως θα έπρεπε να είναι. Το πρόβλημα είναι το μέγεθος της εξέδρας για σένα (στα σκυλάδικα δεν έχουν εξέδρες) και όχι το τι διαδραματίζεται επι αυτής.
Πάνε χαμένα λοιπόν τα χρήματα και λυπούνται αυτοί που επικρίνουν γιατί δεν καταλήγουν στα συγκοινωνούντα δοχεία που ταΐζουν τα γνωστά στόματα που σαν τους γουλιανούς κάθονται στον βυθό με ανοιχτό το στόμα και περιμένουν το ποτάμι να τους θρέψει.
Όντος οι Γρεβενιώτες δεν θέλουν πολλά για να αρχίσουν να γλεντούν, το μόνο που ζητούν είναι μουσικούς με διάθεση να προσφέρουν χωρίς να τους ξεκουφαίνουν με τους ενισχυτές. Γιατί άραγε μόνο ο Γκόβας και ο Δόρτσιος συμμετέχουν από τα τοπικά σχήματα. Μήπως αυτοί που παλιά υπερηφανευόταν ότι εκλέγουν τον Δήμαρχο στα Γρεβενά είναι ενάντιοι στα Ανακατωσάρια; Μήπως νιώθουν ότι μειώθηκε η καλλιτεχνική τους αξία γιατί δεν τους επιτρέπουμε να μας πάρουν το κεφάλι με τους ενισχυτές; Αλλά αυτά μάλλον συμβαίνουν αλλού και όχι στα Γρεβενά. Αυτοί οι Γρεβενιώτες που αναφέρεις ότι δεν θέλουν πολλά για να αρχίσουν να γλεντούν που ήταν το βράδυ, αλλά ούτε και εσένα σε είδα σε κάποια ορχήστρα μπροστά.
Η τελευταία πρόταση που παραθέτω από τα όσα διατύπωσε ο κ. Νασιάδης δίνει ακριβώς το πνεύμα του εντολέα του, ή προσκυνάς ή φεύγεις.
Ας περάσουμε στον δεύτερο εκπρόσωπο της 4ης εξουσίας.
«…, γιατί άλλο πράγμα είναι να διαχειρίζεται ένας μια εκδήλωση και άλλο πράγμα να έχουν συμμετοχή και άποψη πολλοί.
…Αυτά τα καταγράφει η Ιστορία και δυστυχώς είμαι σίγουρος ότι δεν θα γράψει και τα καλύτερα. Πάντως ως θεσμός τα Ανακατωσάρια έδωσαν και συνεχίζουν να δίνουν πολλά στην τοπική κοινωνία. …..
….τι σχέση είχαν τα χάλκινα με την ιστορία της Αποκριάς στα Γρεβενά. ….. και άλλα πολλά.»
Ο κ. Μίμης προφανώς δεν διαθέτει την ικανότητα του κ. Νασιάδη να σκεπάζει τα σκ..ά με μετάξι. Το μήνυμα πιο απλό και πιο ωμό. Τα Ανακατωσάρια τα χρειαζόμαστε μα με πιο ευκολοχώνευτη μορφή και διάταξη που να ικανοποιεί την πελατεία μας. Σίγουρα είναι διαφορετικό το ένας με τους πολλούς μα το όραμα το έχει συνήθως ένας και οι υπόλοιποι εάν θέλουν ακολουθούν. Σε μια επιχείρηση υπάρχει ο αρχηγός και οι συνεργάτες, εδώ όλοι θέλουν να γίνουν Χαλίφης στην θέση του Χαλίφη. Οπότε θάβουμε τον Χαλίφη μα όχι την Χαλιφεία. Ποια η ιστορία της Απόκριας στα Γρεβενά και ποια η ιστορία των χάλκινών μήπως το κοίταξε ποτέ ο κ. Μίμης. Ακόμη ρώτησε ποτέ κανέναν από τους Αθηναίους, ή άλλους κατοίκους αστικών κέντρων, που έρχονται τι ήταν αυτό που τους εντυπωσίασε, ποια η γνώμη τους για τα χάλκινα και τις άλλες μπάντες που κυκλοφορούν καθώς και για τις εκδηλώσεις στα χαράματα. Ρώτησε ποτέ ως δημοσιογράφος για το ποιοι είναι αυτοί που έρχονται σαν καλλιτεχνικό δυναμικό κάθε χρόνο, ποιο το έργο και η πορεία τους και πως εισπράττουν το όλο δρώμενο, τι εντυπώσεις μεταφέρουν στην αποχώρηση τους; Οι σύλλογοι γιατί δεν τους πλησιάζουν μήπως επειδή δεν φοράν φουστανέλα. Αν ενδιαφερόταν πραγματικά να εκπολιτίσουν τα μέλη τους και πιο πολύ την νεολαία τους θα έπρεπε να κάνουν κάτι και να φέρουν κοντά τα παιδιά τους με αυτούς τους ανθρώπους που σίγουρα έχουν να προσφέρουν μια άλλη οπτική.
Τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα φέτος τα Ανακατωσάρια τα στήριξαν οι ξένοι. Οι ντόπιοι πιστοί στις παραδόσεις προτίμησαν τα γνωστά μαγαζιά που τους ποτίζουν πανάκριβη μπόμπα. Η στάση αυτών που εισπράττουν τα περισσότερα είναι ενδεικτική για την ποιότητα τους ως άτομα. Η μουσική στο κατάστημα είναι στην διαπασών για να σβήσει τις μπάντες από έξω και αδιάφορο σφύριγμα όταν η συζήτηση έρχεται στην οικονομική συνεισφορά τους. Η ιδεολογία του τσιμέντου επιτίθεται να ισοπεδώσει αυτόν που τόλμησε να σταθεί απέναντι της.
Οι πληγωμένοι στην καρδιά ή στην τσέπη Ανακατωσάρηδες δεν κάνουν μια πρόταση το μόνο που γνωρίζουν είναι η κριτική μέσα από τα παραπάνω μαγαζιά. Είναι δύσκολο για κάποιον που ποτέ δεν άνοιξε το μυαλό του απέναντι στο διαφορετικό να δει κάτι πέρα από αυτό που του σερβίρουν ως μεταξωτή κορδέλα. Σήμερα τις μεταξωτές τις πουλάνε στην τηλεόραση και στο σύστημα πολιτισμού που αυτήν προωθεί. (σημειωτέο ότι είναι οι μοναδικές επιχειρήσεις που τόσα χρόνια δουλεύουν χωρίς άδεια).
Ο Βαγγέλης στάθηκε απέναντι σε αυτήν την κυρίαρχη κουλτούρα και πρότεινε την ποιότητα μα έλλειψη εκπαίδευσης μένει μόνος.
Εντέλει τι είναι τα Ανακατωσάρια, θα έπρεπε πρώτα να απαντήσουμε στο ερώτημα αυτό μα όχι μέσα από τις προσωπικές μας απόψεις μα μέσα από αυτό που εισπράττουν οι τρίτοι. Ανατρέξτε στο διαδίκτυο και σταχυολογήστε απόψεις ξένων σχετικά με την εκδήλωση. Το ότι γκρινιάζουν κάποιοι με συγκεκριμένη κομματική ταυτότητα μας αφήνει αδιάφορους. Εάν θέλουμε να κρατήσει το χρώμα της γιορτής που καταθέτει μια καινούργια άποψη που ξεφεύγει από αυτό που προσπαθούν τόσες άλλες πόλεις να προσφέρουν και τα καταφέρνουν και καλύτερα τότε πρέπει να στηρίξουμε την δομή αυτήν ανοικτά και έντιμα. Σχετικά με τους φανούς το να καίς σήμερα κέδρα δημιουργώντας μια πληγή στο περιβάλλον είναι άστοχο. Φανό σήμερα διαθέτει μόνο η Καληράχη και αυτό γιατί υπάρχει ο πυρήνας των ανθρώπων που υπηρετεί αυτόν τον σκοπό με μεράκι οι υπόλοιποι έσβησαν για αυτόν ακριβώς τον λόγο, κάψανε και το μεράκι τους. Καίγοντας τον άνθρωπο που οραματίστηκε τα Ανακατωσάρια το ίδιο τέλος θα έχουμε. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να πιστέψουμε ότι είναι μια ευκαιρία ως κοινωνία να καταθέσουμε την δική μας ξεχωριστή και σύγχρονη άποψη σχετικά με το γλέντι της Απόκριας. Είναι καιρός να ευδοκιμήσει και το άλλο φρούτο στα Γρεβενά.
Προτάσεις για το 2010. Εάν θέλουμε να δώσουμε πανηγυρικό και επετειακό χαρακτήρα στις επόμενες εκδηλώσεις δύο είναι τα ονόματα που πρέπει να κινηθούμε Bregovic και Παπαϊωάνου μένει μόνο να βρεθεί το θέμα και πιστεύω ότι πρέπει να είναι κάτι γύρω από την έννοια ομόνοια.
Κουπτσίδης Λεωνίδας
ευχαριστω τον Λεωνιδα γιατι εξεφρασε αυτα που εχω και εγω στο μυαλο μου οσον αφορα τα ανακατωσαρια και με απαλαξε κατα καποιο τροπο απο να κανω μια προσπαθεια να τα αραδιασω σε αυτον εδω τον τοπο κατι που δεν με ευχαριστει ουδολως.
ενα μονο εχω να προσθεσω και να με συμπαθας Λεωνιδα....ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΞΙΖΟΥΝ τα ανακατωσαρια και μαλλον πρεπει να επιστρεψουμε οντως στα Γρεβενιωτικα συνηθεια και εθιμα...το σχεδον τιποτα δηλαδη που πολυ καλα θυμασαι και εχεις και εσυ ζησει παλαιοτερα.
το χειροτερο απο ολα ειναι οτι αυτο θα γινει προς ικανοποιηση καποιων που οταν γεννηθηκαν ειχε εκκλειψη ηλιου!
(το τελευταιο σχολιο εκφραζει τις αποψεις και το υφος του greveniotika...)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου